Verkiezingscampagne 2022 Gemeente Tilburg
De gemeenteraadsverkiezingen zijn belangrijk in de lokale politiek. Want in tegenstelling tot de landelijke verkiezingen gaat het hier, naast de belangrijke grote thema’s, om hele specifieke lokaal gebonden onderwerpen. Ze zijn dus direct relevant voor alle Tilburgers.
In opdracht van Gemeente Tilburg ontwikkelde Schwung de Kies MeNu campagne. Doel van de campagne is Tilburgers te informeren over de verkiezingen. Secundair doel is mensen te stimuleren om te gaan stemmen.
De campagne richt zich op de gedachte dat er iets te kiezen valt. Tilburg Kies MeNu is de Titel van de campagne. Daarin draait het om de 25 kies-stellingen enerzijds en de 14 partijen anderzijds. Vanzelfsprekend worden de keuzes gelijkwaardig neergezet. Afhankelijk van het middel geven we inhoudelijke informatie over de partijen en stellen we de lijsttrekkers voor. Dit blijft echter op hoofdniveau voor meer informatie wordt verwezen naar mijnstem.nl/tilburg en de websites van de partijen zelf.
Middelen
Met een mix van middelen zorgen we ervoor dat alle burgers kennis kunnen nemen van de verkiezingen en de te maken keuzes. We ontwikkelde o.a.
- Campagne label
- Website
- Mupi's
- Verkiezingskrant
- Geofencing (mobile advertising en DOOH
(Digital out of home ads) - Kieswijzer
- Flyer Thuisbezorgd
Dit jaar is er gekozen om enkele nieuwe kanalen in te zetten waarmee het bereik van de campagne is vergroot:
Ludieke flyer thuisbezorgd menukaart
Bij iedere Thuisbezorgd bestelling wordt een flyer van de Kies MeNu campagne gevoegd. Zo sluiten we met een knipoog aan op het thema en bereiken we zeker in corona tijd extra mensen.
“De samenwerking met Schwung verliep vlot en leverde een mooie campagne voor de Tilburgse gemeenteraadsverkiezingen op. De medewerkers van Schwung waren altijd bereid om samen na te denken over een mooi product. Ook vond ik het prettig dat wij tijdens het ontwerpproces keuze kregen uit meerdere opties.”
Geofencing (mobile advertising en DOOH)
Naast de standaard kanalen is nu ook gebruik gemaakt van Geofencing. Daarmee bieden we mensen op basis van hun locatie mobiele advertenties en DOOH (Narrowcasting) advertising aan.
De campagne serveerde 278.029 mobile ads met een CTR van 0,16% en 43.598 screen vertoningen in narrowcast netwerken van o.a. basic fit Albert Heijn en mupi’s in het openbaar gebied.