Geofencing
Location based marketing is niet nieuw binnen online marketing. Advertenties tonen in een specifiek gebied kan bijvoorbeeld met Google Ads (voorheen Google AdWords). Daarmee kun je tot 1 kilometer nauwkeurig targeten. Maar binnen die kilometer heb je nog altijd een brede doelgroep te pakken. Vaak is dat niet wenselijk. Geofencing maakt het mogelijk om je doelgroep exact te bereiken, namelijk tussen de zeven en twintig meter.
Wat is geofencing?
Met geofencing plaats je een digitaal hek rondom een fysieke locatie. Zo kun je alle mobiele devices targeten die zich binnen dat gebied bevinden en dus extreem gericht je doelgroep bereiken. Hoe werkt dat precies? Alle mobiele devices verzenden regelmatig een anoniem signaal om connectie te kunnen maken met gps of wifi. Door deze signalen te tracken, is het mogelijk om die mobiele devices (en dus de gebruikers ervan) te bereiken met online advertenties. Dat kan op het moment dat ze zich binnen het digitale hek bevinden, maar ook als ze inmiddels al uit het ‘omheinde’ gebied zijn. Je kunt de anonieme gegevens van de devices ook voor andere doeleinden gebruiken. Zoals inzicht krijgen in hoe mensen zich verplaatsen. Of om een helder beeld te krijgen van wanneer er topdrukte is op een bepaalde locatie.
Geofencing in de praktijk: voorbeelden van campagnes
Een festival is bijvoorbeeld een ideale gelegenheid om geofencing in te zetten. Door een digitaal hek te plaatsen rondom het festivalterrein kun je alle mobiele devices op het terrein tracken en advertenties sturen. Ook de devices die niet zijn aangesloten op wifi. Gaat het bijna regenen? Dan kun je bezoekers bijvoorbeeld wijzen op de verkoop van poncho’s op het terrein.
Aanwezig zijn zonder aanwezig te zijn
Stel, je bent een reisbureau met een krap budget. Dan hoef je niet per se op iedere reisbeurs aanwezig te zijn. Met geofencing track je eenvoudig alle beursbezoekers. Na de beurs kun je bezoekers displayadvertenties van jouw reisbureau tonen op Nu.nl of op een ander kanaal. Zo bereik je precies de doelgroep die je zoekt. Zonder te investeren in een dure beursstand.
Geofencing kan ook op meerdere locaties. Plaats bijvoorbeeld een geofence rond de vestigingen van concurrenten en toon jouw advertenties aan alle (potentiële) klanten. Of zet wervingsadvertenties in om medewerkers bij jouw concurrenten te interesseren voor een baan bij jouw organisatie. Dat kan eenvoudig door iedereen te tracken die zich meer dan drie dagen per week binnen het geofence bevinden. Met genoeg fantasie en creativiteit maak je met geofencing de meest effectieve campagnes! En die effectiviteit kan nog groter worden door slim gebruik te maken van gratis beschikbare online databases, zoals van de Kamer van Koophandel en de RDW.
Trends | Mobiel gebruik
De toename van het gebruik van smartphones en tablets verandert de manier waarop we content tot ons nemen. We nemen onze devices overal mee naartoe. Gemiddeld gebruiken we onze telefoon 76 keer per dag, in totaal bijna 3 uur.
Visuele communicatie
Communicatie wordt steeds visueler: we gebruiken emoticons en sturen elkaar dagelijks video’s en foto’s. Als je jouw klanten écht wil aanspreken, dan is wat je laat zien misschien wel belangrijker dan wat je zegt.
Online beter scoren met Schwung
Geofencing bestaat al geruime tijd. Toch hoor je er niet zoveel over. Dat komt waarschijnlijk, omdat veel ontvangers nog niet goed begrijpen waar zo’n display- of social advertentie vandaan komt. Maar ook omdat er een ‘big brother is watching you’-imago aan kleeft. Om die redenen zetten marketeers nog niet volop in op deze vorm van targeting. Volgens ons is dat onterecht. We geloven heel sterk dat je met zuiver targeten en creatieve campagnes een veel hogere ROI uit marketingbudgetten haalt. En ook dat product- en brand awareness een behoorlijke boost krijgen.
Wil je meer weten over geofencing? Of simpelweg meer rendement halen uit je online marketinginvestering? Neem dan contact op met Schwung. Vraag naar Nick de Cock.